امروزه تمامی تولیدکنندگان بزرگ تراک در بازار آمریکا حداقل سه نوع مختلفِ اتاق برای محصولات خود در نظر میگیرند تا سهم هرچه بیشتری را از آنِ خود کنند. شاید برایتان جالب باشد که آمار فروش این سگمنت در ژانویه 2017 به میزان 3.8 درصد افزایش را نشان میداد. همین موضوع باعث شد تا نیسان هم پس از سیزده ماه دست به گسترش بازه مدلهای تایتان و تایتان XD زده و یک نسخه 2+2 تازه برای آن ارائه کند. این عضو جدید که King Cab نام گرفته ازنظر اندازه در خانواده خود بین تایتان معمولی و دو کابین جای داشته و میان رقبا تقریباً با مدلهای Double Cab شورولت، جِمس و تویوتا، رَم Quad Cab و فورد SuperCab برابر است (به خاطر داشته باشید که رَم در سری Heavy Duty خود یک گزینه Mega Cab هم دارد!).
این خودروساز بهمنظور جذب مشتری و فروش بیشتر دست به عرضه یک آپشن جدید و بسیار جالب زده: قابلیت حذف صندلیهای عقب، برای نخستین بار در این سگمنت. با انتخاب این گزینه صندلیها، بخاری و دستگیره سقفی عقب برداشته شده و بجای آن یک کفی صاف به همراه قلابهای دیواری (روی سطح داخلی دیواره بین ردیف عقب و محفظه بار) تعبیه میگردد. بدینوسیله فضای حمل بار جدیدی داخل اتاق محیا میگردد که از طریق دربهای عقب بهراحتی قابل دسترسی و استفاده است؛ البته لولای این دربها در عقب نصب شده و تنها زمانی قابل استفاده و باز شدن هستند که دربهای جلو باز باشند (اگر نگاهی به رقبایش بیندازید خواهید دید که نسخه SuperCab فورد F-150 نیز همین وضعیت را دارد اما شورولت، جِمس، رَم و تویوتا دقیقاً برعکس هستند و دربهای عقب مستقلاً باز و بسته میشوند).
اما مشکل اصلی تایتان King Cab، تنگ بودن شدید صندلیهای پشتی است؛ به حدی که حتی مدیر تراکهای نیسان آقای فرِد دایاز (Fred Diaz) هم میگوید: صندلیهای پشتی برای افراد بالغ اصلا راحت نیستند. با نگاهی به اعداد و ارقامِ فضای سر، پا و شانه که در جدول انتهای مطلب آمده، میبینیم که کوچکترین فضای حجمی سرنشین ردیف جلو و عقب در این کلاس به تایتان King Cab اختصاص مییابد. اختلاف فضای شانه (با رقبا) در جلو و عقب تا حدودی قابل اغماض است اما فضای پای ردیف عقب وضعیت بسیار بدی دارد. بهعنوان مثال با اندازهگیری آن به عدد 24.8 اینچ (62.99 سانتیمتر) میرسید که نسبت به فورد F-150 (کوچکترین خودرو بعد از تایتان King Cab) 8.7 اینچ (22.09 سانتیمتر) کمتر است!
بااینهمه، در دنیای تجارت تراکهای کشیدهتر همیشه ارجح بوده و به نسبت انواع معمولی محبوبتر هستند. همچنین غالب شرکتها و ارگانها این خودروها را برای استفادههای کاری میخرند و حملونقل افراد در ردیف عقب برایشان اهمیتی ندارد. برای درک این نکته بد نیست اشارهای بکنم که هماکنون 5 درصد از میزان فروش کلیِ تایتان به بخش تجاری اختصاص دارد، درحالیکه نسخه معمولی تک کابین همین اخیراً به خط تولید اضافه شده و زمان زیادی از عرضه آن نمیگذرد. آقای دایاز در این زمینه اضافه میکند: سهم فروش تجاری از بازار کلیِ تراکها 20 درصد میباشد که 30 درصد از همین مقدار مربوط به مدلهای کشیدهتر است. ماهم برای King Cab رقمی حدود 30 درصد را مد نظر قرار دادهایم که به احتمال زیاد همگی دستور به حذف صندلیهای عقب خواهند داد.
این نسخه هماکنون با محفظه بار 1.98 متری (تنها گزینه موجود)، سه تریم مختلف S، SV و Pro-4X و دیفرانسیل تک یا جفت عرضه میگردد. برای پیشرانه هم دو گزینه V8 مختلف قابل سفارش است: 5.6 لیتری بنزینی 390 اسب بخاری و 534.1 نیوتونمتری؛ 5 لیتری توربو دیزل 310 اسب بخاری و 752.4 نیوتونمتری (تنها در تایتان XD). نیسان همچنین روی ارائه بلوک V6 نیز کار میکند و امکان دارد این اتفاق در آینده نزدیک عملی شود. توان یدککشی پیشرانه بنزینی در نسخه استاندارد و XD به ترتیب 4272.8 و 5220.8 کیلوگرم میباشد که در نمونه توربو دیزل به 5728.8 کیلوگرم میرسد. ظرفیت حمل بار هم بسته به مشخصات فنی از 734.8 تا 1038.7 کیلوگرم متغیر است.
به نظر میرسد پیش از ورود رسمی به بازار در بهار 2017، شرایط قیمتی و چگونگی ارائه احتمالی نسخههای متنوعتر هم بهصورت رسمی اعلام گردد. نمایندگیهای این خودروساز برای میزبانی چیزی شبیه به مدل مفهومی Warrior که در نمایشگاه 2016 آمریکایی شمالی رونمایی شد، لحظهشماری میکنند. دایاز معتقد است: اگر بتوانیم سهم موردنظر را از بازار بدست آوریم (رقم موردنظر هنوز بهصورت رسمی اعلام نشده اما قطعاً بیشتر از 1.6 درصد سال گذشته خواهد بود) حتماً روی تولید گونههای جدید هم فکر خواهیم کرد. همچنین احتمال دارد دو کیت افزایش ارتفاع 1 و 3 اینچی به نمایش درآمده در نمایشگاه شیکاگو را بهعنوان لوازم جانبی در سبد فروش جای دهیم.
در پایان توجه شما را به مقایسه نیسان تایتان King Cab با رقبای مطرحشده در این نوشتار دعوت میکنم (طول به سانتیمتر / حجم به لیتر / وزن به کیلوگرم).