خودروسازها ترکیبهای فراوانی از حروف را برای نامگذاری مدلهای کاراتر خود بکار میبرند از جمله AMG،ST،STI،QV و… لیست طولانی است اما تنها یک پسوند است که همهچیز را داغتر میکند: RS.
آخرین باری که ما دقت کردیم، تنها 9 خودروساز هستند که از این حروف در محصولات سریعتر خود استفاده میکنند. حتی در میان سازندههای گوناگون نیز تفاوت در استفاده از الفاظ مشهود است. همانطوری که اتفاق افتاده، حتی این پسوندها در همهی موارد نشاندهندهی جزء مخفف شده نیستند.
اما آن چیز مشترکی که اکثر این پسوندها نشان میدهند، علاقهی شدید به کارایی است. با وجود چند استثنا، اگر شما نشان RS را پشت یک خودرو دیدید به معنی کارایی بالا خواهد بود. خب در این نوشته خودروسازانی را پیدا کردهایم که نشان RS را برای مدل قدرتمندتر خود در نظر گرفتهاند.
پورشه
مسلماً نزدیکترین کمپانی به پسوند RS پورشه است. در اشتوتگارت، این پسوند مخفف Rennsport (Renn لفظ آلمانی کلمهی مسابقه است) بوده و آنها فقط کاراترین خودروها را با این پسوند عرضه میکنند. پورشه در حال حاضر از نام Rennsport در مدل 911 GT3 RS استفاده میکند اما در گذشته این لفظ برای دیگر نسخههای 911 نیز استفاده شده است. جای تعجبی ندارد که ریشههای مسابقهای این نام در خودروهای مسابقهای RS60 نیز استفاده شده باشد.
آئودی
آئودی نیز بهطور مشابه از پسوند RS در خودروهای پرفورمنس خود استفاده میکند و بدین ترتیب آنها را از مدلهای کم قدرتتر S متمایز مینماید. این نام در گذشته تنها برای یک مدل بکار رفته بود. این روزها بخش کواترو طیف وسیعی از مدلهای پرفورمنس را ارائه میکند که از جمله میتوان به TT RS کوپه، کراس اوور RS Q3،RS5 کابریولت و RS7 اسپورت بک اشاره کرد. این روزها پورشه و آئودی زیر یک چتر هستند اما یکبار این دو کمپانی به خاطر استفاده از لوگوی RS وارد دعوایی حقوقی شده بودند.
جگوار
جگوار از نام RS برای کاراترین مدلهای خود استفاده کرده است. سدان و واگن XFR-S و کوپه و کانورتیبل XKR-S هر دو از پیشرانههای 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار سوده بردهاند و توانایی مقابله با هر چیز ارائه شده از طرف بخشهای AMG و M power را داشتهاند. جگوار بجای این نام شروع به استفاده از نام SVR برای مدلهایی چون اف تایپ کرده است. به زودی میتوانیم شاهد نسخههایی مشابه برای XE و XF جدید باشیم.
اشکودا
اگرچه که در انگلستان حرف V نیز به این پسوند اضافه میشود اما اشکودا از این پسوند برای مدلهای کاراتر خود استفاده میکند. از جملهی این خودروها میتوان به اوکتاویا RS و فابیا RS اشاره کرد. به یک برادر چکی گلف GTI با قیمت و تجهیزات پایینتر فکر کنید. اوکتاویا RS در حال حاضر در دو فرم سدان یا واگن و به شکل تک یا دو دیفرانسیل در دسترس است.
رنو
اینجا خودروسازی غیر آلمانی وجود دارد که میتواند ادعای زیادی برای پسوند RS داشته باشد. بخش رنو اسپورت برخی از داغترین هاچبک ها از جمله کلیو و مگان را ساخته است. این بخش حتی چند سال قبل توئینگوی RS را نیز ساخته اما توئینگو GT جدید کمی نرمتر شده است.
فورد
در مرام فورد، RS نشان دهندهی رالی اسپورت است. امروزه این پسوند زینتبخش فوکوسی است که با قدرت 350 اسب بخاری خود به سنگ محک هاچبک های داغ تبدیل شده است. فوکوس RS دارای سیستم چهارچرخ محرک پیشرفته و حالت دریفت است. دیگر مدلهای پرفورمنس فورد از نامهای دیگری استفاده کردهاند مثل ST،GT350 و…
نیسان
میدانیم که به چه فکر میکنید. مدلهای کاراتر نیسان با اسم نیسمو شناخته میشوند و شما حق دارید؛ اما اگر خواهان نسخهی داغتر جوک نیسمو باشیم تکلیف چیست؟ بله باید دنبال جوک نیسمو RS باشیم.
شورولت
هر پسوند و نامی در کارنامهی شورولت به چشم میخورد، از Z06 گرفته تا ZR1 و SS. البته هنوز هم پکیج RS برای کامارو LT پایه و سونیک در دسترس است. با وجود تنها 138 اسب بخار قدرت، به نظر میآید که این مدل مجبور شده تا از این پسوند استفاده کند اما قیمت 20 هزار دلاری آن برگ برندهی خوبی است.
کونیگ زگ
فکر نمیکردید که ما این لیست فوقالعاده را که دربردارندهی خودرویی چون سونیک RS است با کونیگ زگ تمام کنیم! به مدل آگرا RS فکر کنید. با ترکیب کردن بهترین مزیتهای آگرا R و S، این مدل قدرت عظیم 1160 اسب بخاری دارد و زیر 3 ثانیه به تندی 96 کیلومتر در ساعت میرسد.