نیسان قشقایی یکی از محبوبترین کراس اوورهای حاضر در بازار استرالیا است که در کنار رقیبانی همچون مزدا CX-3، میتسوبیشی ASX و حریفی که اخیرا وارد گود شده یعنی تویوتا CH-R، مشغول عرض اندام است.
این سگمنت یکی از رقابتیترین کلاس های خودرویی حال حاضر است که توانسته بسیاری از هاچبک سواران را با وعده فضای بزرگتر کابین و ارتفاع بیشتر رانندگی به سمت خود جذب نماید. اکنون زمان آن فرا رسیده تا قشقایی با یک بروزرسانی میان دورهای و بهرهگیری از تجهیزات و تزیینات مدرنتر، عرصه را بر رقیبان تنگ نماید. در اینجا ما به بررسی نسخه ST از این خودرو پرداختهایم.
موضوعات اندکی وجود دارد که نیسان قشقایی را متمایز میسازد. در کنار هوندا HR-V، برخورداری از فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب و محفظه بزرگتر بار، شاخصه کاربردی بودن آنها را نسبت به رقبا در درجه رجحان بالاتری واقع نموده است. ارزش نمونه مورد بررسی در این مقاله به 28,990 دلار استرالیا میرسد که در مقایسه با نسخههای میانی رقبا، تقریبا در یک سطح قرار دارد. این قیمت در مقایسه با سال گذشته حدود 500 دلار افزایش داشته و با صرف 2000 دلار بیشتر، برادر بزرگترش یعنی ایکس تریل دست یافتنی خواهد شد.
نمای خودرو از طریق تغییر جلو پنجره و سپر بروزرسانی شده است و اگر تمایل به نصب چراغهای LED موسوم به بومرنگ و رینگهای آلیاژی بزرگ و اسپرت دارید، به سراغ نسخههای ST-L و N-tech بروید. در داخل کابین با یک غربیلک فرمان جدید، دکمههای براقتر، تزیینات بدیع و سطوح بهتر مواجه هستیم که سرتاسر محیط را در برگرفته اند. صندلیها نسبت به قبل، بهتر بدن را حمایت میکنند و از روکشهای مناسبتری برخوردار گشتهاند.
تجهیزات استاندارد شامل موارد ذیل هستند:
شش عدد کیسه هوا، دوربین دنده عقب، حسگرهای پارک، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، ترمز خودکار در مواقع اضطراری جدید و سامانه هشدار برخورد از جلو.
همچنین امکانات مرتبط با ایمنی که بالاترین نسخه قشقایی به آنها تجهیز شده است، عبارتنداز: هشدار ترافیک پشت سر، هشدار نقاط کور و کروز کنترل تطبیقپذیر. برخی از رقبا نظیر هیوندای کونا، بسیاری از این آپشن ها را به صورت انتخابی در مدل پایه خود نیز ارائه میدهند. مواردی نظیر دیلایت، کروز کنترل، پورت اتصال USB، بلوتوث، سنسور پارک جلو، رینگ آلیاژی 17 اینچی، استارت دکمهای و کامپیوتر سفری که بین دو نمایشگر آنالوگ سرعت و دور موتور واقع شده است را نیز به لیست تجهیزات اضافه نمایید.
کابین از کیفیت خوبی برخوردار شده و حس خوبی از لمس سطوح مختلف نظیر سیستم اتوهلد با ترمز دستی برقی، به انسان دست میدهد. موقعیت رانندگی نسبت به قبل ارتقا یافته و فضای کافی برای جادادن اشیا مختلف در داخل کابین تعبیه شده است. اما نقطه ضعف کابین به سیستم اطلاعات سرگرمی باز میگردد. ما در زمانی زندگی میکنیم که حتی ارزانترین خودروها نیز به یک نمایشگر لمسی بزرگ مجهز میشوند اما نسخه پایه قشقایی به یک نمونه 5 اینچی غیر لمسی مجهز شده که توسط مواد پلاستیکی و دکمههای متعدد احاطه شده است. در ضمن دنبال اپل کارپلی و اندرویداتو هم نگردید که پیدا نخواهید کرد و نمایشگر دوربین دنده عقب هم کوچکتر از معمول است.
در قسمت ردیف عقب صندلیها، قشقایی نسبت به بسیاری از رقبا کاربردیتر است. این خودرو با برخورداری از طول اضافهتر به میزان حدودا 20 سانتیمتر، فضای سر و پای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد و بدین وسیله موجبات آسایش بیشتر آنها را فراهم میآورد. دید پنجرهها خوب بوده و همگی به صورت یکبار-لمس عمل مینمایند. ردیف عقب به ایربگ و ضمایم مورد نیاز برای تثبیت صندلی کودک مجهز شده و با خوابانیدن صندلیهای این بخش، حجم محفظه باز از 430 به 1600 لیتر گسترش خواهد یافت.
در زیر درب موتور یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی نشسته که قادر به تامین 146 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن-متر گشتاور است که قشقایی 1400 کیلوگرمی را قادر میسازد تا ظرف مدت 10 ثانیه از حالت ایستا به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. قشقایی تنها به صورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود و به یک گیربکس CVT با اهرم چرمی مجهز شده است. همچنین اگر علاقه به تعویض دندهها به صورت دستی دارید، میتوانید با صرفه جویی 2500 دلاری، قشقایی را به یک گیربکس دستی شش سرعته تجهیز نمایید. بر طبق ادعای شرکت سازنده مصرف ترکیبی این خودرو نیز معادل 6.9 لیتر بر صد کیلومتر است که رقم مناسبی برای یک کراس اوور محسوب میشود.
برای سال 2018، سیستم تعلیق تقویت شده و از میله ضد چرخش محکمتری استفاده شده است تا کنترل بدنه و توانایی آن در جذب ضربات گسترش یابد. سامانه فرمان هم برای جذب بیشتر ضربات و کاهش لرزش در غربیلک فرمان، تقویت شده و از سیستم های ارسال نیروی ترمز و گشتاور به چرخها آنهم به طور تکی و جداگانه، به جهت افزایش قدرت مانور خودرو در عبور از پیچها، بهره میبرد. کیفیت رینگهای آلیاژی 17 اینچی مناسب است و استفاده از تایرهای مناسب ساخت کانتیننتال چسبندگی و نرمی سواری مناسبی را فراهم آورده است. چرخش غربیلک فرمان خالی از احساس است اما به راحتی به اطراف گردش میکند، کیفیت سواری به جز هنگام عبور از برخی ناهمواریها کاملا خوب است، نرمی فنرها و کنترل بدنه مطلوب ارزیابی میشود و عایق بندی صوتی بدنه نیز وضعیت مشابهی دارد. گشت و گذار در سطح خیابان نسبت به خودرویی همچون مزدا CX-3 برتری دارد.
با توجه به این بررسی کوتاه که روی نیسان قشقایی انجام دادیم، میزان احترام ما نسبت به این خودرو تقویت شد. این خودرو همچنین برای مسافرتهای خانوادگی و گشت و گذار عادی در طبیعت کاملا مناسب است. قشقایی مایه آرامش خاطر شما بوده و خودرویی کاملا قابل پیش بینی است. اگر به سیستم اطلاعات سرگرمی به روزتر مجهز شود، دیگر نکته مبهمی بابت خرید در ذهن مشتری شکل نخواهد گرفت.