هنگامیکه یک خانواده رشد میکند موجب میشود که خرید یک وسیلهٔ نقلیهٔ بزرگتر به یک ضرورت تبدیل گردد. SUVها و کراساوورها جایگزین مناسبی برای کسانی هستند که علاقهای به خرید مینی ونها ندارند. بااینحال هنوز هم کراساوورها مصرف سوخت بیشتری نسبت به سدانها دارند؛ بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند کراساوور هیبریدی که مصرف سوخت کمتری نسبت به همتایان استاندارد خود دارند.
ولوو XC90 T8 AWD PHEV
نسل دوم ولوو XC90 بسیار ما را تحت تأثیر قرار داد و موجب شد آن را بهعنوان برترین SUV سال 2016 انتخاب کنیم حتی قبل از اینکه مدل پلاگ این هیبریدی T8 آن به بازار عرضه شود. یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری که مجهز به هر دو سیستم پرخوران سوپرشارژر و توربوشارژر است نیروبخش XC90 T8 AWD PHEV است که 313 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. یک موتور الکتریکی با 87 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور نیز چرخهای عقب را به چرخش درمیآورد. بدین ترتیب خروجی کل سیستم 400 اسب بخار خواهد بود. این خودرو میتواند تا 50 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند درحالیکه مصرف سوخت آن در حالت هیبریدی معادل 4.4 لیتر در صد کیلومتر است که عدد قابلتوجهی برای یک کراساوور هفتنفرهٔ چهارچرخ محرک است.
تویوتا RAV4 هیبریدی
هرچند موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر در RAV4 هیبریدی قدرت کمتری نسبت به موتور بنزینی مدل استاندارد دارد اما نسخهٔ هیبریدی جهت افزایش قدرت به یک جفت موتور الکتریکی مجهز شده که موجب کاهش مصرف سوخت هم شده است. RAV4 هیبریدی از یک گیربکس CVT به همراه یک موتور الکتریکی با 141 اسب بخار قدرت برای چرخهای جلو و یک موتور الکتریکی با 67 اسب بخار قدرت برای چرخهای عقب استفاده میکند و خروجی کلی آن 194 اسب بخار است. تویوتا RAV4 هیبریدی در هر صد کیلومتر 7.6/6.9 لیتر سوخت در شهر/جاده مصرف میکند که 4.3 لیتر کمتر از نسخهٔ استاندارد بنزینی است.
لکسوس NX300h
بااینکه نسخهٔ استاندارد لکسوس NX200t مجهز به یک موتور 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است اما نسخهٔ هیبریدی NX300h از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر، گیربکس CVT و موتورهای الکتریکی مشابه RAV4 هیبریدی استفاده میکند. NX300h با 194 اسب بخار قدرت، ضعیفتر از NX200t است اما مصرف سوخت قابلتوجهی دارد. لکسوس NX300h مدل 2016 مصرف سوختی معادل 6.7-7.1/7.5-7.8 لیتر در هر صد کیلومتر در شهر/جاده و به ترتیب در مدل دیفرانسیل جلو و نسخهٔ چهارچرخ محرک دارد درحالیکه مصرف سوخت NX200t برابر با 10.7/8.4 لیتر در صد کیلومتر در شهر/جاده است.
لکسوس RX450h
لکسوس RX450h نیروی موردنیاز خود را توسط یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 و یک جفت موتور الکتریکی تأمین میکند. موتور بنزینی 260 اسب بخار قدرت و 335 نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه موتور الکتریکی جلو 165 اسب بخار و موتور الکتریکی عقب 67 اسب بخار قدرت دارد. خروجی کل سیستم 308 اسب بخار است که چند اسب بخار بیشتر از نسخهٔ استاندارد RX350 با موتور 3.5 لیتری V6 با 295 اسب بخار قدرت و 362 نیوتن متر گشتاور است. نسخهٔ هیبریدی 8.1/7.8 لیتر در صد کیلومتر در شهر/جاده سوخت مصرف میکند درحالیکه این رقم برای RX350 معادل 10.6/9.8 لیتر است.
بامو X5 XDrive 40e
اگرچه X5 XDrive 40e تنها مدلی از X5 است که با موتور چهار سیلندر ارائه میشود اما موتور الکتریکی آن موجب شده است که قدرت آن بیشتر از مدل X5 XDrive 35i با موتور 6 سیلندر باشد. موتور 2 لیتری توربوشارژ آن 240 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور دارد که به همراه موتور الکتریکی با 111 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور، خروجی کل خودرو را به 308 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور میرساند که 8 اسب بخار قدرت و 43 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به مدل X5 XDrive 35i دارد. نسخهٔ پلاگ این هیبریدی X5 میتواند تا 22 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی بپیماید و در حالت هیبریدی مصرف سوختی معادل فقط 4.3 لیتر در صد کیلومتر دارد درحالیکه مصرف سوخت X5 XDrive 35i برابر با 13/9.8 لیتر در صد کیلومتر در شهر/جاده است.
تویوتا هایلندر هیبریدی
نسخهٔ هیبریدی کراساوور سه ردیفهٔ هایلندر ظرفیت حمل 7 نفر را دارد درحالیکه مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل استاندارد ارائه میکند. این کراساوور مجهز به یک موتور 3.5 لیتری V6 با 231 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور است. در کنار این پیشرانهٔ درونسوز، دو موتور الکتریکی در جلو و عقب آن نیز تعبیهشده است که به ترتیب 168 و 68 اسب بخار قدرت دارند. خروجی کلی 280 اسب بخاری خودرو نیز توسط گیربکس CVT به چرخها انتقال میابد. نسخهٔ معمولی هایلندر با موتور 3.5 لیتری V6 قدرتی معادل 270 اسب بخار و گشتاوری برابر با 336 نیوتن متر دارد. هایلندر هیبریدی بهصورت ترکیبی 8.4 لیتر در صد کیلومتر سوخت مصرف میکند درصورتیکه این رقم در مدل معمولی 6 سیلندر و نسخهٔ چهار سیلندر دیفرانسیل جلو 185 اسب بخاری به ترتیب معادل 10.9 و 10.6 لیتر است.
اینفینیتی QX60 هیبریدی
قدرت کراساوور هفتنفرهٔ اینفینیتی QX60 هیبریدی توسط یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری سوپرشارژ به همراه یک موتور الکتریکی تأمین میشود. موتور بنزینی 230 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور دارد که به همراه 20 اسب بخار قدرت و 40 نیوتن متر گشتاور موتور برقی، قدرت کل سیستم را به 250 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور میرساند. بااینکه نسخهٔ هیبریدی QX60 قدرت کمتری از نسخهٔ استاندارد با موتور 3.5 لیتری V6 با 265 اسب بخار قدرت و 336 نیوتن متر گشتاور دارد اما این خودرو بیشتر با هدف کاهش مصرف سوخت ساختهشده است بهطوریکه مصرف سوخت ترکیبی آن 8.9 لیتر در صد کیلومتر است که کمتر از مصرف 10.1 لیتری نسخهٔ معمولی است.
آئودی Q5 هیبریدی
آئودی Q5 هیبریدی از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ به همراه یک موتور الکتریکی نیرو میگیرد. خروجی کلی سیستم آن 245 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور است. برای مقایسه، نسخهٔ استاندارد Q5 با موتور 2 لیتری، 220 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد و نسخهٔ 3 لیتری V6 سوپرشارژ آن 272 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت آئودی Q5 هیبریدی در هر صد کیلومتر 9.8/7.8 لیتر، Q5 استاندارد با موتور 2 لیتری 11.7/8.4 لیتر و Q5 با موتور 3 لیتری 13/9 لیتر در شهر/جاده است.
پورشه کاین S e-Hybrid
درحالیکه پورشه به ساخت خودروهای اسپرت و قدرتمند مشهور است اما این سازنده آلمانی نسخهٔ هیبریدی از SUV کاین خود را نیز تولید کرده است. پورشه کاین e-Hybrid مجهز به یک موتور 3 لیتری V6 با 333 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور به همراه یک جفت موتور الکتریکی با 95 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور است که خروجی کل آن را به 416 اسب بخار قدرت و 590 نیوتن متر گشتاور میرساند. این خودرو میتواند تا 22 کیلومتر را بهصورت تمام برقی طی کند که در این صورت مصرف سوخت آن 5 لیتر در هر صد کیلومتر ارزیابی شده است.
نیسان مورانو هیبریدی
نیسان مورانو هیبریدی نیز مانند اینفینیتی QX60 هیبریدی مجهز به یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری سوپرشارژ هیبریدی است با 230 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با 20 اسب بخار قدرت 160 نیوتن متر گشتاور است. خروجی کلی آن نیز برابر با 250 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور میباشد درحالیکه نسخهٔ استاندارد 3.5 لیتری V6 آن 260 اسب بخار قدرت و 325 نیوتن متر گشتاور دارد. مورانو هیبریدی در هر صد کیلومتر در شهر/جاده 8.7/7.8 لیتر سوخت مصرف میکند درحالیکه این ارقام در نسخهٔ استاندارد معادل 11.2/8.4 لیتر است.
مرسدس بنز GLE550e PHEV
مرسدس بنز GLE550e PHEV با همان پیشرانهٔ 3 لیتری V6 مدل GLE400 ارائه میگردد اما به آن یک موتور الکتریکی با 114 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور اضافهشده است. خروجی کل سیستم هیبریدی این خودرو معادل 436 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور است که آن را به سریعترین عضو خانوادهٔ GLE غیر از مدلهای AMG میکند. GLE550e میتواند بهصورت تمام برقی مسافتی معادل 29 کیلومتر را طی کند درحالیکه مصرف سوخت آن 5.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. برای مقایسه، GLE400 در شهر/جاده مصرف سوختی معادل 13/10.7 لیتر در هر صد کیلومتر دارد درحالیکه مدل پایهٔ GLE350 با موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی با 302 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور در هر صد کیلومتر در شهر/جاده 13.4/10.2 لیتر بنزین میسوزاند.
آکورا MDX هیبریدی
برای سال 2017 آکورا یک نسخهٔ هیبریدی را به کراساوور سه ردیفهٔ پرچمدار خود یعنی MDX اضافه کرد. آکورا MDX هیبریدی 2017 از قوای محرکهٔ هیبریدی این شرکت که متشکل از چهار موتور بوده و مشابه نمونهٔ بکار رفته در نسخهٔ هیبریدی سدان RLX و سوپراسپرت NSX است استفاده میکند. در نسخهٔ هیبریدی MDX یک موتور 3 لیتری V6 جایگزین موتور 3.5 لیتری V6 نمونهٔ استاندارد با 290 اسب بخار قدرت و 362 نیوتن متر گشتاور شده است. نیروی موتور بنزینی از طریق یک گیربکس 7 سرعتهٔ دوکلاچه به همراه یک موتور الکتریکی به چرخهای جلو انتقال میابد درحالیکه برای به حرکت درآوردن چرخهای عقب نیز دو موتور الکتریکی دیگر بکار گرفتهشده است. آکورا قدرت هر یک از این موتورها را بهصورت مجزا اعلام نکرده است اما کل خروجی آن را 325 اسب بخار اعلام نموده است. بااینکه هنوز مصرف سوخت آکورا MDX هیبریدی اعلامنشده است اما پیشبینی میشود این خودرو با سه موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی مصرفی در حدود 9.2 لیتر در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی داشته باشد درحالیکه نسخهٔ استاندارد آن با موتور 3.5 لیتری V6 بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 10.3 لیتر بنزین مصرف میکند.