نیسان امسال در نمایشگاه دیترویت از کانسپت فوقالعادهای بنام Vmotion 2.0 پردهبرداری کرده است که زبان طراحی محصولات آیندهٔ این شرکت را نشان میدهد. هرچند در طراحی این کانسپت همچنان امضای نیسان یعنی جلوپنجرهٔ V شکل به چشم میخورد اما در قسمتهای مختلف بدنه از خطوط بسیار تیز و زاویهداری استفاده شده که ظاهر متفاوتی به Vmotion 2.0 بخشیدهاند.
در قسمت جلوی این خودرو بیش از هر چیز جلوپنجرهٔ V شکل بزرگ آن جلبتوجه میکند که به ماکسیما و مورانو شباهت دارد اما دماغهٔ آن بهصورت سهبعدی طراحی شده است. در طرفین این جلوپنجره نیز چراغهای جلوی کاملاً شیبدار و باریکی قرار گرفتهاند.
در پروفیل جانبی، یک خط عمیق از چراغهای جلو شروع شده و در انتهای درِ عقب محو میشود درحالیکه خط دیگری نیز از زیر آن به چراغهای عقب میرسد. همچنین در این کانسپت هم از طراحی خاص سقف شناور نیسان استفاده شده است و درها نیز از نوع موسوم به درهای خودکشی هستند. طراحی شارپ و زاویهدار Vmotion 2.0 در قسمت عقب آنهم ادامه داشته و در این بخش نیز دو چراغ باریک و تیز دیده میشوند.
این کانسپت دارای فاصلهٔ محوری کشیدهای برابر با 2.85 متر است که از فاصلهٔ محوری 2.77 متری آلتیما و ماکسیما کشیدهتر است. بااینحال این کانسپت با طول 4.86 متری خود حدود 1.3 سانتیمتر کوتاهتر از آلتیما است. علاوه بر این، کانسپت Vmotion 2.0 کم ارتفاعتر و عریضتر از سدانهای تولیدی حال حاضر نیسان است که موجب شده این کانسپت در غرفهٔ نیسان در نمایشگاه دیترویت بیش از دیگر محصولات جلبتوجه کند.
هرچند طراحی بیرونی Vmotion 2.0 کاملاً تهاجمی است اما داخل آن بسیار لوکس و مدرن به نظر میرسد. فاصلهٔ محوری زیاد در این خودرو موجب ایجاد فضای زیادی در کابین آن شده و کاربرد وسیع شیشه در قسمتهای مختلف ازجمله در پانل سقف نیز موجب ارائهٔ فضایی روشن و دلباز شده است. در داشبورد سادهٔ Vmotion 2.0، صفحه آمپر و صفحهنمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهصورت یکپارچه در یک نمایشگر گسترده طراحی شدهاند که از جلوی راننده تا میانهٔ داشبورد امتداد یافته است.
بر روی کنسول میانی یک پد لمسی جهت کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو قرار گرفته و نمایشگری هم برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، کنترلرهای سادهٔ روی کنسول بهراحتی در دسترس راننده قرار دارند. اما یکی از جالبترین ویژگیهای داخلی کانسپت Vmotion 2.0 فرم خاص و منحصربهفرد فرمان آن است.
نیسان با معرفی کانسپت Vmotion 2.0 بر نشان دادن زبان طراحی و تکنولوژیهای آیندهٔ خود تمرکز داشته است و به همین دلیل هیچ اشارهای به قوای محرکهٔ آن نکرده است. بااینحال این ماشین به آخرین نسل تکنولوژی رانندگی خودکار نیسان با نام ProPilot شده است که میتواند خودرو را بدون دخالت انسان در بزرگراهها و شهرها هدایت کند. هنگامیکه این سیستم فعال باشد دیگر رانندگان از طریق نور درون دیفیوزر عقب و درخشش آرم جلوی خودرو متوجه خواهند شد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که کانسپت Vmotion 2.0 پیشنمایشی است از نسل آیندهٔ سدان آلتیما اما نیسان دراینباره صحبتی نکرده است. بااینحال ابعاد این کانسپت که عبارتاند از 4.86 متر طول، 1.89 متر عرض و 1.38 متر ارتفاع، بسیار نزدیک به آلتیما بوده و بهاحتمالزیاد گفتههای کارشناسان صحیح است؛ بنابراین احتمالاً در آینده شاهد معرفی نسل جدید آلتیما با ظاهری مشابه این کانسپت خواهیم بود که البته قطعاً از حجم خطوط اغراقآمیز و عضلانی طراحی آن کاسته خواهد شد.