نیسان در حال تحقیقات و توسعه یک پیشرانه جدید e-Bio پیل سوختی است که میتواند از بیو اتانول یا گاز طبیعی، الکتریسیته تولید کند. این سیستم از یک پیل سوختی اکسید جامد (SOFC) بهره میبرد که با ترکیب اکسیژن با سوختهای مختلف، قدرت موردنیاز ژنراتور SOFC را تأمین میکند. به گفته نیسان، این سیستم از بهرهوری بسیار بالایی برخوردار است.
الکتریسیته با تبدیل بیو-اتانول به هیدروژن، از طریق یک واکنش الکتروشیمیایی توسط یک مبدّل و اکسیژن اتمسفری تولید میشود. سپس این الکتریسیته برای موتور الکتریکی وسیله نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد. مطابق گزارش نیسان، این ژنراتور SOFC راندمان بالاتری نسبت به سیستمهای پیل سوختی رایج دارد و میتواند دامنه مسافتی در حدود ۶۰۰ کیلومتر را تأمین کند. در همین حال، به گفته این خودروساز، رانندگی با این وسیله نقلیه، همانند یک مدل معمولی الکتریکی خواهد بود.
بیو-اتانول که از محصولات کشاورزی مختلف نظیر نیشکر و ذرت بهدست میآید، در هنگام استفاده در سیستمهای پیل سوختی برای تولید پیشرانه، هیچگونه محصول جانبی مضرّی به همراه نخواهد داشت. در حالی که این سیستمهای پیل سوختی در هنگام فرآیند تبدیل، CO₂ تولید میکنند، ولی گفته میشود که این آلودگی کربنی در فصل رشد نیشکر و طی «چرخه صفر کربن» خنثی خواهد شد.
از سایر مزیّتهای بیو-اتانول میتوان به قابلیت ترکیب آن با آب اشاره کرد؛ موضوعی که باعث کاهش میزان فرّاریت آن میشود و ایجاد زیرساختهای لازم را آسانتر میکند. نیسان همچنین از مطابقت هزینههای این وسیله نقلیه با EV های امروزی خبر میدهد. ضمن اینکه سوختگیری آنها نسبت به یک خودروی الکتریکی معمولی، سریعتر است.