تجربه رانندگی با نیسان جوک

جوک را دیگر همه می‌شناسند! کراس‌اوور ساب‌کامپکت نیسان (بخوانید نی‌سان، بر وزن ایمان) با ظاهری عجیب‌وغریب که البته محبوبیت فوق‌العاده‌ای در بازار بین‌الملل دارد. زمانی که در پاییز 95 با آغاز بکار شرکت جهان نوین آریا به‌عنوان نمایندگی نیسان، راه خود را به بازار کشورمان پیدا کرد شاید خیلی‌ها آینده‌اش را از پیش مختوم می‌دانستند اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد دقیقاً در راستای روند جهانی و کاملاً مخالف با این پیش‌بینی‌ها بود. مهر جوک به‌سرعت به دل اقشار مختلف مردم نشست و طی تنها چند ماه توانست به آمار فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. همین تازگی و اقبال روزافزون ما را بر آن داشت تا سراغ این کراس‌اوور پرماجرا برویم. با پدال همراه باشید.

رانندگی با جوک چه حس و حالی دارد؟

بخش زیادی از کاپوت از موقعیت راننده قابل رؤیت است و همین مورد باعث می‌شود احساس کنید تسلط کافی به گوشه و کنار قسمت جلو دارید. به لطف سامانه ورود و استارت بدون کلید، درصورتی‌که سوییچ از یک حد معین دورتر نباشد، تنها با فشردن دکمه استارت پیشرانه 1618 سی‌سی توربو 190 اسب بخاری آغاز بکار می‌‌کند. توربوشارژر تا پیش از بلوغ عقربه دورسنج به حوالی 1500 غیرفعال است و پس‌ازآن وارد مدار می‌شود تا زمان لازم برای فتح قله یکصد کیلومتر بر ساعت را کاهش داده و در مواقع نیاز دادرس باشد.

اگر از لگ توربو چشم‌پوشی کنیم، شتاب‌گیری جوک وضعیت مناسبی دارد و در موارد معمول نیازتان را برطرف می‌سازد. جعبه‌دنده CVT-Xtronic گشتاور ورودی را با نرمی تحویل چرخ‌ها می‌دهد و خنگی یا تعلل خاصی در رفتارش مشاهده نمی‌گردد. ازآنجاکه این واحد از نوع Xtronic بوده و با نسخه‌های معمولی CVT متفاوت است، امکان تعویض دستی دنده‌ها را هم فراهم کرده و راننده می‌تواند با قرار دادن دسته‌دنده در وضعیت تیپ‌ترونیک افسار دنده‌ها را به دست بگیرد. در حالت دستی تنها با یک ضربه دنده سبک یا سنگین می‌شود.

پدال گاز دقت خوبی دارد و به‌اصطلاح پای راننده را مستقیماً به پیشرانه متصل می‌کند، درنتیجه طی تنها چند دقیقه قلقَش کاملاً دستتان می‌آید و در رانندگی طولانی‌مدت مشکلی با آن نخواهید داشت. کشش خودرو هم در مسیرهای پرشیب با وجود پنج سرنشین فوق‌العاده است و جای هیچ انتقادی باقی نمی‌گذارد. اصلاً از کم آوردن قلب 1.6 لیتری نهراسید و پدال گاز را پایین ببرید تا فرزند کوچک نیسان بزرگ و قوی بودنش را نشانتان دهد!

سواری جوک نه خیلی خشک است و نه خیلی نرم. سامانه تعلیق تعادل عمودی خوبی برای اتاق و سرنشینان به ارمغان آورده که البته در شرایط پرتَنش و فشار جانبی زیاد از کیفیت آن کاسته می‌شود. شاید بهترین ویژگی جوک در بحث رانندگی را بتوان سامانه چهار چرخ محرک (AWD) دائمی آن دانست که با اضافه شدن فناوری‌هایی همچون کنترل دینامیکی نیسان (NDCS) و پایداری الکترونیکی (ESP) به خوبی تکمیل می‌گردد. همه این‌ها در کنار هم چرخ‌ها را با قدرت به سطح زمین میخ کرده و خیال راننده را از بابت پایداری اتاق راحت می‌کنند. حتی در مسیرهای مارپیچ و دایره‌ای که تعادل خودرو نمره متوسط می‌گیرد، چرخ‌ها محکم به سطح زمین می‌چسبند و کنترل خودرو از دست راننده خارج نمی‌شود. الحق و الانصاف باید بخاطر این سامانه AWD کارا و نیز تعبیه آن در یک کراس‌اوور کامپکت شهری به نیسان آفرین گفت!

دیگر نکته‌ای که در مسیر اسلالوم به چشم می‌خورَد عدم کم‌فرمانی و دقت خوب غربیلک فرمان است که البته از خودروساز باسابقه‌ و پخته‌ای چون نیسان کمتر از این هم انتظار نمی‌رفت. به لطف طراحی مناسب بخش جلو و دقت بسیار خوب فرمان می‌توانید بدون برخورد از چند میلی‌متری مخروط‌ها عبور کنید. دقیقاً اینجاست که تسلط کافی بر جوانب خودرو که در ابتدای مطلب اشاره کردم معنی پیدا می‌کند. از این مورد همچنین می‌توان دریافت که جوک در رفت‌وآمدهای درون‌شهری ازجمله ترافیک پرحجم و معابر تنگ و باریک نیز قابل‌کنترل بوده و راننده را اذیت نخواهد کرد.

درمجموع می‌توان گفت رانندگی و سواری این سامورایی ریزنقش حس خاص خودش را دارد و خوبی‌هایش به معایبش می‌چربد.

سوار یک “نیسان” شده‌اید!

فضای اتاق علی‌رغم حس و حال نسبتاً معمولی و چاشنی اسپرت، حس سوار شدن به یک خودروی اصیل و ریشه‌دار را القا می‌کند. با التفات به طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4135، 1765 و 1565 میلی‌متری و نیز فاصله محوری 2530 میلی‌متر می‌توان حدس زد که با یک خودروی جمع‌وجور طرف هستیم.

فضای موجود در ردیف جلو برای افراد قدبلند هم کفایت می‌کند اما در ردیف عقب وضعیت چنین نیست. صندلی‌های عقب برای قد 180 سانتی‌متری تقریباً تنگ هستند و فضای زیادی برای سر و پا وجود ندارد.

در تیپ اسپرت صندلی‌ها، دور غربیلک فرمان و قسمت بالای نشانگرهای پشت فرمان با چرم و باقی قسمت‌ها با پلاستیک مرغوب پوشیده شده است. همچنین کنسول میانی، دو طرف دسته‌دنده، حاشیه و دوخت صندلی‌ها، پنل درب‌ها و دور خروجی‌های سامانه تهویه با بدنه خودرو همرنگ هستند. البته این قسمت‌ها در نمونه موردبررسی (که اختصاصاً برای تست درایو عمومی تولید شده) با وجود رنگ بدنه زرد، قرمزرنگ بودند که در تصاویر موجود، هردو مورد (نمونه اختصاصی تست و مدل تولیدی) را مشاهده می‌کنید.

غربیلک فرمان دکمه‌های مربوط به کروز کنترل، تلفن همراه و سیستم صوتی را در خود جای داده است. کنترل‌های سامانه AWD، آینه‌های جانبی برقی، ESP، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو و… در سمت چپ و دکمه استارت نیز در سمت راست آن قرار دارند. در مرکز داشبورد صفحه‌نمایش غیر لمسی به چشم می‌خورد که با دکمه‌های مربوط به سیستم صوتی، نقشه، رهیاب، دوربین عقب، رادیو و تلفن همراه احاطه گردیده است. کمی پایین‌تر یک نمایشگر کوچک دیگر وجود دارد که بنا به انتخاب سرنشین می‌تواند وضعیت سامانه تهویه (Climate) یا حالت رانندگی (D-Mode) را به تصویر بکشد. نکته جالب درباره این نمایشگر این است که با انتخاب هریک از گزینه‌ها دکمه‌های دو طرف تغییر کاربری داده و عبارت جدیدی روی آن‌ها نقش می‌بندد. از طرفی با فشار D-Mode می‌توانید بین سه حالت رانندگی معمولی (Normal)، اسپرت و اقتصادی (Eco) انتخاب کنید. خروجی USB، AUX و برق 12 ولتی نیز درست زیر این قسمت جای گرفته است.

درون کنسول میانی دسته‌دنده، ترمزدستی، دو عدد جا لیوانی، دکمه‌های گرم‌کن صندلی‌های جلو و یک فضای کوچک برای حمل اشیاء را می‌بینید که (بجز دکمه گرم‌کن صندلی) بسیار هوشمندانه در این قسمت تعبیه شده و برای راننده و سرنشینان کناری کاملاً کاربردی خواهند بود. پنل سقف هم تنها شامل باز و بسته کننده سانروف و چراغ سقفی می‌باشد. وجود دوربین دید عقب و تصویر آن در صفحه‌نمایش مرکزی عملاً راننده را از آینه وسط بی‌نیاز می‌سازد. آینه‌های جانبی هم از ابعاد مناسبی برخوردار بوده و میدان دید نسبتاً کافی در اختیار راننده قرار می‌دهند. به‌عنوان آخرین مورد نیز باید اشاره کنم صندوق عقب 354 لیتر حجم دارد که با خواباندن پشتی صندلی‌های عقب به 1189 لیتر می‌رسد.

جوک اسپرت همچنین (غیر از موارد گفته شده) به فناوری‌های بسیار خوبی مجهز شده که ازجمله آن می‌توان به 6 کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای ردیف جلو و عقب)، نمایش لحظه‌ای مرکز ثقل خودرو، هشدار خروج از خط حرکت، هشدار دهنده نقاط کور، رادار شناسایی اشیاء متحرک (MOD)، دید 360 درجه خودرو از بالا، تهویه خودکار تک منطقه‌ای و قابلیت نصب صندلی کودک (ISO Fix) اشاره نمود.

طراحی ظاهری، بحث همیشگی درباره جوک!

پیش از هر چیز اشاره کنم که در تریم اسپرت آینه‌های جانبی و رینگ‌ها به رنگ مشکی هستند اما رنگ‌بندی نمونه موردبررسی کمی متفاوت بود و از این قائده پیروی نمی‌کرد. وقتی از روبرو به جوک نگاه می‌کنید یک جلوپنجره به‌اصطلاح سرتاسری می‌بینید که چراغ‌ جلوهای اصلی (همان دو چراغ گرد) در دو طرف و مجموعه بومرنگی چراغ روشنایی در روز (DRL) و راهنما در بالای آن قرار گرفته‌اند. طراحی عجیب و ناملموس محل چراغ‌ها باعث شده تا در بسیاری موارد این دو باهم اشتباه گرفته شوند.

سپر جلو به‌غایت ساده کار شده و تنها دو چراغ مه شکن و ورودی‌های هوا را در خود جای می‌دهد. این سادگی در نمای جانبی هم ادامه دارد و بجز برجستگی روی گلگیرها و بالای رکاب جانبی، زه پلاستیکی سرتاسری لبه پایینی بدنه و محل قرارگیری دستگیره درب عقب نکته قابل‌توجه دیگری به چشم نمی‌خورد. البته نباید از ابعاد بسیار خوب رینگ و لاستیک غافل شد. در تریم اسپرت بهره‌گیری از لاستیک‌های 45/225 و رینگ‌های 18 اینچی چهره جسورتری به خودرو بخشیده و به نسبت مدل‌های دیگر نمای زیبا و جذاب‌تری دارد.

به عقب که می‌رسیم بازهم اول چیزی که جلب توجه می‌کند شکل و شمایل چراغ‌هاست که به علت نامعلومی تا نیمه شیشه عقب امتداد یافته‌اند! انگار که طلق چراغ داغ بوده و گوشه آن را با دست کشیده‌اند؛ درست مثل روشی که در کارخانجات شیشه‌گری می‌بینیم! از این مورد که بگذریم باقی بخش‌ها همانند دماغه ساده و به دور پیچیدگی کار شده و تنها می‌توان به حک نام جوک روی گوشه چپ درب صندوق، پوشش پلاستیکی زیر سپر و مه‌شکن و شبرنگ‌های داخل آن اشاره کرد. چراغ جلوی زنون، آینه‌های تاشونده برقی با راهنما، سانروف پانوراما، حسگر نور و باران و چراغ‌شوی جلو هم دیگر امکانات بیرونی را تشکیل می‌دهند.

پیشنهاد می‌کنم پیش از این که راجع به ظاهر جوک نظر بدهید حتماً یک بار از نزدیک ملاقاتش کنید. در ناملموس و بحث‌برانگیز بودن سبک طراحی شکی نیست؛ حتی خود نیسان نیز این موضوع را قبول کرده و سعی در کتمان آن ندارد. اما حقیقتاً خودِ جوک به میزان زیادی با تصاویرش متفاوت است و به طرز عجیبی دل‌نشین می‌نماید! البته نظر نهایی بستگی به سلیقه افراد دارد و نمی‌توان مطلقاً زشت یا زیبا توصیفش کرد.

کلام پایانی

نیسان جوک یک کراس‌اوور اصیل و باکیفیت (منظور کیفیت بدنه، ساخت، مونتاژ و…) است که با ابعاد جمع‌وجور و ارتفاع مناسب خود می‌تواند گزینه تحریک‌کننده‌ای برای کاربری روزمره و سفرهای آخر هفته باشد. اگر با دقت به چهره‌اش نگاه کنید، خواهید دید که با وجود برخی عناصر تعجب‌برانگیز و نازیبا، تناسب نهفته‌ای میان بخش‌های مختلف وجود دارد. تیپ اسپرت همچنین فهرست قابل‌قبولی از تجهیزات ایمنی و رفاهی ارائه می‌کند که هدفشان جلب رضایت و برقراری رفاه و آسایش سرنشینان است. در بحث فنی هم قلب 1.6 لیتری توربو و جعبه‌دنده CVT-Xtronic کشش و پتانسیل بسیار خوبی دارند و به خوبی با سامانه AWD همکاری می‌کنند. با التفات به همه این موارد و نگاهی به جایگاه رسمی‌اش در بازار جهانی، باید به جوکِ نیسان امتیاز مثبت داد.

نکات مثبت اصلی

کشش بسیار خوب پیشرانه
امکانات ایمنی و رفاهی مناسب
سامانه AWD فوق‌العاده کارا


نکات منفی اصلی

فضای تنگ ردیف عقب
تعادل عمودی متوسط

پیش از پایان توجه شما مخاطبان عزیز را به جدول مشخصات فنی و کاتالوگ رسمی نیسان جوک 2016 جلب می‌کنم. همچنین از شرکت جهان نوین آریا جهت هماهنگی این برنامه نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

همچنین ببینید

معرفی نیسان روگ 2017

نسل نخست نیسان روگ برای اولین بار در سال 2007 معرفی شد. این نسل ظاهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد نیسان