نیسان بلیدگلایدر یکی از رادیکالترین خودروهای مفهومی 5 سال اخیر است. خودرویی الکتریکی با ظاهری منحصربهفرد و طراحی سهنفرهی فریبنده.
هماکنون نیسان یکقدم فراتر گذاشته و نمونههای پروتوتایپ این خودرو را ساخته و ما این شانس را داشتهایم تا این خودروی کانسپت را آزمایش کنیم و ببینیم که روی جاده چه حسی دارد.
بلیدگلایدر با طول 4300 میلیمتر تقریباً از نظر طولی با فورد فوکوس برابری میکند اما بهطور باورنکردنیای به سطح زمین نزدیک است. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز تنها 1300 میلیمتر است. نیروبخش این خودرو مجموعه باتری لیتیوم یونی 220 کیلووات ساعتی است که دو پیشرانهی الکتریکی 174 اسب بخاری را یاری میرسانند. هر یک از این پیشرانهها روی چرخهای عقبی قرار دارند.
این نیرو برای چنین خودرویی زیاد است چراکه بلیدگلایدر تنها 1300 کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین شریک فنی نیسان در این پروژه که شرکت مهندسی پیشرفتهی ویلیامز است ادعا میکند این خودرو در کمتر از 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند به سقف سرعت 191 کیلومتر در ساعت نیز دست یابد.
کابین این خودرو نیز طراحی رادیکال سهنفره را به نمایش میگذارد. دو صندلی عقبی اندکی پشت دو سمت راننده قرار دارند و بهطور شگفتانگیزی فضای پای زیادی را ارائه میکنند. دید صندلی مرکزی نیز توسط صفحات نمایش احاطه شده و دو صفحه در هر دو سمت پانل سیستم اطلاعات سرگرمی مرکزی دیده میشوند. غربیلک فرمان نیز دارای تنظیمات منتیو مانند فراری بوده و دارای اهرمهایی است که سیستم کنترل کشش این خودرو را تنظیم میکنند. ویلیامز نیز کار مهندسی برخی از تنظیمات را بر عهده داشته که از آنها میتوان به توانایی خاموش کردن کامل این سیستم و یا حالت دریفت اشاره کرد.
تست کوتاه ما در پیست خودروهای کارت برزیل به رانندهی شرکت ویلیامز اجازه میداد تا مزیتهای بخش جلوی نازک و بخش عقبی پهنتر را به همه نشان بدهد. حتی با غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش، بلیدگلایدر توانایی حیرتآور خود در چسبیدن به زمین را نشان میداد.
همچنین موج بیوقفهای از کارایی سیستم الکتریکی آنی وجود داشت، این احساس را در هر خودروی الکتریکی از نیسان لیف گرفته تا BMW i3 وجود دارد اما چیزی که این حس را تقویت میکند دیدن عناصر جدید و دانستن این نکته است که تنها چند سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارید. پرفورمنس واقعی است. خط شروع/پایان پیست کوتاه است اما ما در زمانی کوتاه سرعت بیش از 110 کیلومتر در ساعت را روی سرعتسنج مرکزی میبینیم.
راننده ویلیامز در پیست اولین نشانههای کشیده شدن لاستیکهای جلو روی آسفالت را میشنود و از آن به عنوان نشانهای برای کاستن فشار روی پدال گاز استفاده میکند. در کل این خودرو هیجان بسیار زیادی دارد و ما دوست داشتیم تا مدت بیشتری را با حالتهای مختلف این خودرو بگذرانیم.
محیط کابین از نظر سرنشینان عجیبوغریب است و اگر قدتان بلند باشد باید پاهایتان را به طرف راننده کج کنید. وارد شدن به کابین خودرو بهطور شگفتانگیزی آسان است که البته نبود سقف به این موضوع کمک کرده است.
آیا این خودرو به خط تولید راه پیدا میکند؟ مقامات نیسان انتقال این خودرو از حالت مفهومی به حالت تولیدی را رد کردهاند اما کمپانی قویاً در حال توسعهی خودروهای الکتریکی خود است. یکی از مقامات بازاریابی و استراتژی تولید کمپانی به ما گفته که قدم بعدی اضافه کردن خودروی الکتریکی دیگری به خط تولید است اما این خودرو احتمالاً نمونهای اسپورت نخواهد بود.
شکی وجود ندارد که بلیدگلایدر دید هیجانانگیزی از آن چیزی که یک خودروی اسپورت الکتریکی میتواند ارائه کند را نشان میدهد. این خودرو تکنولوژیهای فریبنده و شاسی عالی خود را در یک پکیج برجسته ارائه میکند. تخممرغها واقعاً در سبد نیسان قرار دارند. اگر سخنان مقامات به حقیقت بپیوندد، شاید نسخهی تولیدی چنین خودرویی نیز چراغ سبز را دریافت کند اما اگر خط تولید خودروهای الکتریکی توسعه هم نیابد، شاید یک خودروی اسپورت الکتریکی با ظاهری معمولیتر را ببینیم. اما تا آن زمان شاهد الفت روزافزون مشتریان با اینگونه تکنولوژیها در خودروهای جدیدشان خواهیم بود.